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学会誌『日本語教育』

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『日本語教育』論文賞 受賞論文のご紹介(英語)

 

既刊の掲載論文および著者名一覧

178号(2021.4)

【特集】日本語教育学の輪郭を描く

【Featured Article】Tracing the Profile of Japanese Language Education Studies

寄稿論文

日本語教育の輪郭の再構築のために―「外延と内包」図式に仮託して―

Reconstructing the Contours of Japanese Language Education: Extension and Intension

砂川裕一

SUNAKAWA Yuichi

要旨(和文・英文)

 

寄稿論文

国内の日本語教育における実践と研究―その変遷と展望―

Practice and Research in Japanese Language Teaching in Japan: Transformation and Prospects

佐々木倫子

SASAKI Michiko

要旨(和文・英文)

 

寄稿論文

地域の活性化と外国人の自立を目指した地域日本語教育の体制づくり―とよた日本語学習支援システムの事例―

Constructing a Japanese Language Education System to Enhance the Self-Reliance of Foreign Residents and to Vitalize Local Communities: The Example of the Japanese Learning Support System for Toyota City

衣川隆生

KINUGAWA Takao

要旨(和文・英文)

 

寄稿論文

ヨーロッパの日本語教育の変容と展望―CEFR の受容と浸透から―

Transformation and Prospects of Japanese Language Education in Europe: Focus on the Reception and Incorporation of CEFR

櫻井直子

SAKURAI Naoko

要旨(和文・英文)

 

寄稿論文

中国の日本語教育の変容と展望

Transformation and Prospects of Japanese Language Education in China

曹大峰

CAO
dafeng

要旨(和文・英文)

 

研究論文

『日本語教育』掲載論文の引用ネットワーク分析―日本語教育研究コミュニティの輪郭描写―

A Citation Network Analysis of Papers Published in Journal of Japanese Language Teaching: Outlining the Characteristics and the Structure of the Japanese Language Education Research Community

田中祐輔・川端祐一郎

TANAKA Yusuke,
KAWABATA Yuichiro

要旨(和文・英文)

 

〔一般投稿〕

研究論文

モシは日本語条件文の理解を促進するのか―自己ペース読文実験を用いた文処理過程から―

Does moshi Facilicate the Comprehension of Japanese Conditionals?: An Examination of Sentence Processing Using a Self-Paced Reading Experiment

市江愛

ICHIE
Ai

要旨(和文・英文)

 

研究論文

有情物の存在を表す「V テイル」と「イル」の使い分けについて

V-te iru and iru to Express the Existence of Animate Objects

渡辺誠治

WATANABE Seiji

要旨(和文・英文)

 

研究論文

初級日本語学習者のプライベートスピーチ

The Use of Private Speech by Beginner-Level Learners of Japanese

御舘久里恵

OTACHI
Kurie

要旨(和文・英文)

 

研究論文

第二言語としての日本語語彙量と漢字力―第一言語と学習期間の影響―

Vocabulary Size and Kanji Knowledge of Japanese as a Second Language: Effects of the First Language and Learning Period

松下達彦・佐藤尚子・笹尾洋介・田島ますみ・橋本美香

MATSUSHITA Tatsuhiko, SATO
Naoko,
SASAO Yosuke, TAJIMA Masumi, HASHIMOTO Mika

要旨(和文・英文)

 

研究論文

CEFR Companion Volume with New Descriptorsにおける「仲介」に関する考察

Study on “Mediation” in the CEFR Companion Volume with New Descriptors

櫻井直子・奥村三菜子

SAKURAI Naoko, OKUMURA Minako

要旨(和文・英文)

 

調査報告

ノンネイティブ日本語教師認知研究の動向分析―オンライン学術文献データベースを用いて―

An Analysis of Trends in Studies on Cognition of Non-native Japanese Teachers Based on Online Academic Literature Database

雍婧

YONG
Jing

要旨(和文・英文)

 

調査報告

中国語を母語とする日本語学習者における単漢字和語動詞の習得研究―インドネシア語を母語とする日本語学習者との比較を通して―

The Acquisition of Japanese-Origin Kanji Vocabulary by Chinese Learners of Japanese: A Comparison with Indonesian Learners of Japanese

孟盈

MENG
Ying

要旨(和文・英文)

 

実践報告

自助力の向上を目指した初級日本語学習者向け防災学習活動

Disaster Preparedness Activities for Beginner-Level Japanese Learners to Improve Their Self-Help Skills

米本和弘

YONEMOTO Kazuhiro

要旨(和文・英文)

 

実践報告

異文化理解能力の育成を目指したプロジェクトワークの実践―初中級レベルの多国籍日本語教師を対象とした段階的アプローチの試み―

Practice for Enhancement of Competence in Intercultural Understanding: A Phased Approach for Multinational Japanese Language Teachers at Beginner/Intermediate Level

池田香菜子・長坂水晶

IKEDA Kanako, NAGASAKA Miaki

要旨(和文・英文)

 

 

177号(2020.12)
〔一般投稿〕
研究論文

状況対応タスクの非日本語教師による判定の分析―プレースメントのための日本語スピーキングテストの検証―

Situational Task Ratings by Non-specialists: Validation of Japanese Speaking Test for Placement

根本愛子・ボイクマン総子・松下達彦

NEMOTO Aiko, BEUCKMANN Fusako, MATSUSHITA Tatsuhiko

要旨(和文・英文)

 

研究論文

非母語話者は母語話者の〈説明〉をどのように評価するか―評価に影響を与える観点と言語行動の分析―

How Do Non-native Speakers Evaluate Native Speakersʼ Explanations?: An Analysis of Perspectives and Linguistic Behaviors Affecting the Evaluation

栁田直美

YANAGIDA Naomi

要旨(和文・英文)

 

研究論文

The relative effects of processing instruction and output-based instruction on the comprehension and production of Japanese simple and complex verb inflections

日本語動詞の活用形式の理解と産出にみられる処理指導と産出指導の効果

GARMAEVA Olga

ガルマーエヴァ・オリガ

要旨(和文・英文)

 

研究論文

日本生まれ・育ちの JSL の子どもの格助詞の産出―記述式テストで見られたモノリンガルとの違い―

Production of Case Markers by JSL Children Born/Raised in Japan: How JSL Childrenʼs Performance Differs from Monolingual Children

西川朋美・青木由香

NISHIKAWA Tomomi , AOKI Yuka

要旨(和文・英文)

 

調査報告

日中対照漢字語データベースの開発と応用

Development and Application of a Database of Japanese Kanji Vocabulary in Contrast to Chinese

松下達彦・陳夢夏・王雪竹・陳林柯

MATSUSHITA Tatsuhiko, CHEN Mengxia, WANG Xuezhu, CHEN Linke

要旨(和文・英文)

 

実践報告

近代文語文を素材とする教育実践に関する一報告

A Report on Some Pedagogical Practices in Classes of Early-Modern Written Japanese

庵功雄

IORI Isao

要旨(和文・英文)

 

研究ノート

タ形の連体節が予測させる意味

The Grammatical Expectancy of ta-form Adnominal Clauses

世良時子

SERA Tokiko

要旨(和文・英文)

 

 

176号(2020.8)

〔寄稿〕2019年度秋季大会連動企画

寄稿論文

外国人材受入れの課題と地域日本語教室の役割―持続可能な地域づくりの観点から―

The Challenges of Welcoming Foreign Workers and the Role of Japanese Language Classes: From the Perspective of Sustainable Regional Development

仙田武司・小菅扶温

SENDA Takeshi, KOSUGE Fuon

要旨(和文・英文)

 

〔一般投稿〕
研究論文

就学初期支援によるエンパワーメント―支援者と多文化背景家庭の意識に着目して―

Empowerment through Early School Support for Children of Multicultural Backgrounds: Focusing on the Awareness of Multicultural Families and Their Supporters

窪津宏美

KUBOTSU Hiromi

要旨(和文・英文)

 

調査報告

医学用語の収集と分類

Collection and Classification of Japanese Medical Terms

三枝令子・丸山岳彦・松下達彦・品川なぎさ・稲田朋晃・山元一晃・石川和信・小林元・遠藤織枝・庵功雄

SAEGUSA Reiko, MARUYAMA Takehiko, MATSUSHITA Tatsuhiko, SHINAGAWA Nagisa, INADA Tomoaki, YAMAMOTO Kazuaki, ISHIKAWA Kazunobu, KOBAYASHI Gen, ENDO Orie, IORI Isao

要旨(和文・英文)

 

調査報告

教師研修としての授業観察に対する現職日本語教師集団の目的意識―日本語学校の常勤及び非常勤集団へのインタビュー調査の質的分析―

Teachersʼ Perceptions of Classroom Observation for Professional Development: A Qualitative Analysis of Interviews with Full-time and Part-time Teachers of Japanese at a Language School

野瀬由季子・大山牧子・大谷晋也

NOSE Yukiko, OYAMA Makiko, OTANI Shinya

要旨(和文・英文)

 

調査報告

外国人介護人材の「コミュニケーション力」再考―就労現場における共有知識・情報・期待を前提に―

Reconsidering Communication Ability of Foreign Care Workers: Assuming Shared Knowledge, Information, and Expectations in the Workplace

小川美香

OGAWA Mika

要旨(和文・英文)

 

実践報告

LTD 話し合い学習法を用いた読解の授業実践―ディスカッションと協同作業の認識に対する効果―

An Application of the Learning Through Discussion Method to a Reading Comprehension Class: Effects on Discussion Skills and Belief in Cooperation

東寺祐亮

TOJI Yusuke

要旨(和文・英文)

 

 

実践報告

対話と問いかけが支える日本語読解授業―なにを読むかは自分で決める―

Learners Decide What They Read: A Japanese Reading Course Grounded in Interactive Dialogue and Asking Students What They Understand and Think

淺津嘉之

ASAZU Yoshiyuki

要旨(和文・英文)

 

研究ノート

読解における漢字語のタイプとストラテジーの使用―未習か既習かによる理解への影響に着目して―

Types of Kanji Words and Learners Strategies in Reading Contexts: Focusing on How the Difference between Unlearned and Learned Words Affects Comprehension

陳夢夏

CHEN Mengxia

要旨(和文・英文)

 

 

 

175号(2020.4) 

【特集】日本語が拓く多様なキャリア形成

【Featured Article】Diversity of Career Formation Enabled by Japanese Language Learning

寄稿論文

多言語・多文化背景の年少者のキャリア形成―キャリアデザインの視点から―

Career Formation for Young People with Multi-lingual and Multi-cultural Backgrounds: From the Perspective of Career Design

山田泉

YAMADA Izumi

要旨(和文・英文)

 

寄稿論文

国際結婚移住女性の日本語とキャリア―リテラシーの補償と保障に向けて―

Japanese Language and the Careers of Immigrant Women in International Marriages:  For Literacy Compensation and Literacy Security

新矢麻紀子

SHINYA, Makiko

要旨(和文・英文)

 

寄稿論文

外国人介護・看護労働者のキャリア形成

Career Formation for Workers from Abroad in the Caregiving and Nursing Fields

布尾勝一郎・平井辰也

NUNOO Katsuichiro, HIRAI Tatsuya

要旨(和文・英文)

 

寄稿論文

外国人留学生のキャリア形成―インターンシップ参加の実態調査と事例から―

Career Formation for International Students in Japan: From Case Studies and a Survey of the Actual State of Internship Participation

横須賀柳子

YOKOSUKA Ryuko

要旨(和文・英文)

 

寄稿論文

海外の日本語学習者のキャリア形成―世界市民の育成のために―

Career Formation for Learners of Japanese Abroad: For the Fostering of Global Citizens

福島青史

FUKUSHIMA Seiji

要旨(和文・英文)

 

研究ノート

日本語教育で扱うべき語の選定のための医学用語と一般語のはざまの語彙の分析

Analyzing Non-medical Non-general Vocabulary in Order to Select Words to Be Learned in Japanese Language Education

山元一晃・稲田朋晃・品川なぎさ

YAMAMOTO Kazuaki, INADA Tomoaki, SHINAGAWA Nagisa

要旨(和文・英文)

 

〔一般投稿〕

研究論文

非情物の存在を表す「V テイル」と「アル」の使い分けについて

V-te iru and aru to Express the Existence of Inanimate Objects

渡辺誠治

WATANABE Seiji

要旨(和文・英文)

 

調査報告

海外の中等教育段階における日本語教育の研究動向分析―中等日本語教育の理論構築に向けて―

An Analysis of Research Trends in Japanese Language Education at the Secondary Level in Overseas Countries: Toward a Development of Theory on Japanese Language Education for Secondary School Students

大舩ちさと

OFUNE Chisato

要旨(和文・英文)

 

実践報告

研究コミュニティを活用した主体的学習支援のための入門期日本語教育―周辺環境の学習リソース化をめざして―

Developing a Teaching Method for Beginners That Utilizes Their Environment as a Major Learning Resource to Promote Their Active Participation in a Research Communityk

山路奈保子・因京子・アプドゥハン恭子

YAMAJI Naoko, CHINAMI Kyoko, APDUHAN Kyoko

要旨(和文・英文)

 

実践報告

インストラクショナルデザインを応用した教師の行動変容のための校内研修の実践と評価

Practice and Evaluation of Teacher Training Based on Instructional Design: Focusing on Putting Training Contents into Action

土屋理恵

TSUCHIYA Rie

要旨(和文・英文)

 

研究ノート

プレースメントのための日本語スピーキングテスト―タスクと判定ツールの検証―

Japanese Speaking Placement Test: Validation of a Task and an Evaluation Tool

ボイクマン総子・根本愛子・松下達彦

BEUCKMANN Fusako, NEMOTO Aiko, MATSUSHITA Tatsuhiko

要旨(和文・英文)

 

 

174号(2019.12)
〔一般投稿〕
調査報告

教師は実践研究においてピア・レスポンスをどのように評価しているか―文献レビューを通して―

Teacher Evaluation of Peer Response in Practical Research: A Review of the Literature

広瀬和佳子

HIROSE Wakako

要旨(和文・英文)

 

実践報告

日本語教育副専攻科目における日本語学習アドバイザー育成―受講生の認識に見る可能性と課題―

Training Advisors in a Teacher Training Course for JSL: The Possibilities and Issues Revealed from the Perception of the Course Participants

トンプソン美恵子・木下直子・尹智鉉・寅丸真澄・毛利貴美

THOMPSON Mieko, KINOSHITA Naoko, YOON Jihyun, TORAMARU Masumi, and MOHRI Takami

要旨(和文・英文)

 

実践報告

言語少数派の子どもに対する母語を活用した遠隔型教科学習支援の試み―スカイプを利用して―

Support for Language Minority Students through Long-distance Learning Using the Mother Tongue

清田淳子

KIYOTA Junko

要旨(和文・英文)

 

実践報告

外国人児童に対する取り出し授業内での10分間多読の実践

The Practice of 10-Minute Free Voluntary Reading in Separate-Session Classes for Foreign Pupils Who Require Japanese Language Support

松井孝彦・松井千代

MATSUI Takahiko, MATSUI Chiyo

要旨(和文・英文)

 

実践報告

大学の初級日本語クラスにおけるタスクベースの言語指導―マイクロ評価に基づく考察を中心に―

A Practical Study of Task-based Language Teaching in Elementary Japanese Course: Conducting a Micro-Evaluation of a TBLT Practice

小口悠紀子

KOGUCHI Yukiko

要旨(和文・英文)

 

実践報告

ジャンル準拠の初級オノマトペ指導―広告(CM)の翻訳活動を通して―

Genre-based Teaching of Mimetics in the Beginner-level Classroom: Translating TV commercials

行木瑛子・岩﨑典子

GYOGI Eiko, IWASAKI Noriko

要旨(和文・英文)

 

 

173号(2019.8)

〔寄稿〕2018年度秋季大会連動企画

寄稿論文

災害時の方言とコミュニケーション―日本語教育と方言研究の連携のために―

Regional Dialects and Communication in Times of Disaster: Towards Cooperation between Dialect Studies and Teaching Japanese as a Foreign Language

竹田晃子

TAKEDA Kōko

要旨(和文・英文)

 

〔一般投稿〕
調査報告

ストーリー描写課題に現れる日本語学習者の「話し言葉」と「書き言葉」の比較分析 ―習熟度の差はどのように反映されるのか

A Comparative Analysis of Japanese Learners’ Spoken and Written Language in Storytelling: How Does Difference in Proficiency Affect Production?

村田裕美子

MURATA Yumiko

要旨(和文・英文)

 

調査報告

「わ」の使用に関する調査―世代別データに注目して―

The Use of Sentence-final Particle wa: Analyzing Data from Six Age Groups

深尾まどか

FUKAO Madoka

要旨(和文・英文)

 

調査報告

初任日本語教師キャリア形成過程の可視化の試み―複線径路・等至性アプローチを用いて

An Attempt to Visualize the Career Formation Process of Novice Japanese Language Teachers: By Use of the Trajectory Equifinality Approach

布施悠子

FUSE Yuko

要旨(和文・英文)

 

研究ノート

文脈の時間の流れを表すテイ(ル)の習得について―日本語の発達段階における位置づけ―

Acquisition of the Imperfective Aspect Marker -te i (ru) by L2 Learners of Japanese: Expressing Temporal Relations Between Events

峯布由紀

MINE Fuyuki

要旨(和文・英文)

 

研究ノート

CEFRの受容的活動では何が重視されているのか―視覚的な受容的活動の各レベルの分析―

What is Important in Receptive Activities of CEFR?: An Analysis of Visual Receptive Activities for Different Levels

伊藤秀明

ITO Hideaki

要旨(和文・英文)

 

 

172号(2019.4)

【特集】日本語教師養成・研修の新しい役割と可能性―多様な教育現場,学習者に対応する教師―

【Featured Article】New Roles and Possibilities of Teacher Training for Japanese as a Second Language: Adapting to the Diversity in Learners and Educational Settings

寄稿論文

地域日本語教育に関わる人材の育成

Human Resources Development for Community-based Japanese Language Education

御舘久里恵

OTACHI Kurie

要旨(和文・英文)

 

寄稿論文

介護福祉の日本語教育の現状と支援者の育成―介護の日本語Can-do ステートメントを中心に―

The Current State of Japanese Language Education for Foreign Care Workers and the  Fostering of Their Supporters: Focusing on “Standard Japanese Proficiency Can-Do Statement (KCDS) for Care Workers”

西郡仁朗

NISHIGORI Jiro

要旨(和文・英文)

 

寄稿論文

日本語学校における教師研修の課題と可能性―学び合う教師集団とネットワーキング―

Challenges and Prospects for Instructor Training in Japanese Language Schools: Shared Learning and Networking

嶋田和子

SHIMADA Kazuko

要旨(和文・英文)

 

寄稿論文

海外での教員養成・教育実習の実践と課題―オーストラリアの現場から―

Issues and Practices of Overseas Japanese Language Teacher Training and Practicum: An Australian Case Study

トムソン木下千尋・福井なぎさ

THOMSON KINOSHITA Chihiro, FUKUI Nagisa

要旨(和文・英文)

 

寄稿論文

国内外の日本語学習・教育と日本語教師養成・研修の課題―公的認証(アクレディテーション)をめぐって―

Japanese Language Learning/Teaching and Teacher Development: A Proposal for the Accreditation System

西原鈴子

NISHIHARA Suzuko

要旨(和文・英文)

 

調査報告

非母語話者日本語教師のビリーフの変化と成長過程―縦断的インタビュー調査の結果から―

Changes in One Non-native Japanese Teacher’s Beliefs and Their Growth as a Teacher: From the Results of the Longitudinal Interview Survey

久保田美子

KUBOTA Yoshiko

要旨(和文・英文)

 

調査報告

外国人児童生徒等の日本語指導に関するボトムアップ型教員研修―群馬県伊勢崎市の教員研修を事例として―

Bottom-up Faculty Training for Japanese Language Instruction of Foreign Children in Japan: A Case Study of Teachers’ Training at Isesaki City, Gunma Prefecture

小池亜子・古川敦子

KOIKE Ako, FURUKAWA Atsuko

要旨(和文・英文)

 

〔一般投稿〕
研究論文

継承日本語学習児における二言語の作文力の発達過程―ドイツの補習校に通う独日国際児の事例から―

The Process of Japanese-Heritage Language Learners’ Bilingual Writing Proficiency Development: A Case Study of a German-Japanese Child Learning Japanese as a Heritage Language at a Japanese Supplementary School in Germany

ビアルケ(當山)千咲・柴山真琴・高橋登・池上摩希子

TOYAMA-BIALKE Chisaki, SHIBAYAMA Makoto, TAKAHASHI Noboru, IKEGAMI Makiko

要旨(和文・英文)

 

研究論文

コーパスに基づく「読解基本語彙1 万語」の選定

Compiling a Corpus-based Educational Word List for Learners of Japanese: “Basic Vocabulary of 10,000 Words for Reading Japanese Text.”

本田ゆかり

HONDA Yukari

要旨(和文・英文)

 

調査報告

同級生の日本語母語話者との会話に見られる留学生の普通体使用―言語社会化の観点から―

The Use of the Plain Style by Japanese Learners in Conversations with Japanese Classmates: Drawing on Language Socialization Framework

奥西麻衣子

OKUNISHI Maiko

要旨(和文・英文)

 

実践報告

ジグソー学習法で学ぶ敬語コミュニケーション―多様性がもたらす異文化理解―

Learning Honorific Communication with the Jigsaw Method: Intercultural Understanding through Diversity

早野香代

HAYANO Kayo

要旨(和文・英文)

 

 

171号(2018.12)
〔一般投稿〕
研究論文

An Analysis of ii hito soo da ‘seem to be a nice person’: From Syntactic and Semantic Perspectives

「いい人そうだ」の分析―統語的・意味的観点から―

MIYAGUCHI Tetsuya

宮口徹也

要旨(和文・英文)

 

調査報告

理工系学習者への~テイクの用法提示について―『理工学系話し言葉コーパス』と日本語教材の調査から―

Proposal on a Method to Introduce the Use of Verb-te iku to Japanese Learners in Science and Engineering: Based on a Comparative Survey of the Science and Engineering Spoken Japanese Corpus and Japanese Language Textbooks

遠藤直子・
菅谷有子・
中村亜美

ENDO Naoko, SUGAYA Yuko and NAKAMURA Ami

要旨(和文・英文)

 

調査報告

台湾における成人日本語学習者の学習継続プロセス―教室への参加及び参加継続の促進・阻害要因の分析―

Learning Continuation Process for Adult Japanese Language Learners in Taiwan: Analysis of Promoting and Inhibiting Factors to Participation and Continued Participation in the Classroom

内山喜代成

UCHIYAMA Kiyonori

要旨(和文・英文)

 

 

170号(2018.8)
〔寄稿〕2017年度秋季大会連動企画
寄稿論文

外国につながる子どもの学習支援の現状と課題―外国人散在地域・新潟の事例より―

Current State and Issues of Educational Support for Children with Foreign Backgrounds: Case Study of Niigata Prefecture as a Region with a Low Concentration of Foreign Residents Distributed over a Wide Area

佐々木香織

SASAKI Kaori

要旨(和文・英文)

 

〔一般投稿〕
研究論文

中国在住日本人児童の日本語会話力と家庭言語環境

Oral Japanese Proficiency of Japanese Children in China and their Home Language Environment

劉蓉蓉

LIU Rongrong

要旨(和文・英文)

 

研究論文

グローバルMOOCs の相互評価における継続参加―日本語発音オンライン講座の分析を通して―

Continued Participation in Mutual Evaluation of Global MOOCs: Analysis of a Japanese Pronunciation Online Course

戸田貴子・大久保雅子・千仙永・趙氷清

TODA Takako, OKUBO Masako, CHUN Sunyoung, ZHAO Bingqing

要旨(和文・英文)

 

研究論文

ヒンディー語を母語とする日本語学習者における対のある自他動詞の習得について―助詞選択と述語選択に関する誤用を中心に―

Acquisition of Transitive-Intransitive Verb Pairs by Hindi Speaking Learners of Japanese: Focusing on Errors in Predicate and Particle Selection

CHAUHAN Anubhuti

要旨(和文・英文)

 

研究論文

日本語学習における関西弁劇創作の教育効果 ―複線径路・等至性モデリング分析から見る留学生4 名の変容過程から―

Educational Effects of Creating Kansai Dialect Plays in Japanese Language Learning: Through Trajectory Equifinality Modeling(TEM) Analysis of the Process of Changes Seen in Four International Students

柴田あづさ

SHIBATA Azusa

要旨(和文・英文)

 

調査報告

戦後の日本語教科書における掲載語彙選択の傾向とその要因に関する基礎的定量分析

A Basic Quantitative Study on the Factors Affecting Word Selection in Japanese Textbooks since the 1950s

田中祐輔・
川端祐一郎

TANAKA Yusuke, KAWABATA Yuichiro

要旨(和文・英文)

 

調査報告

日本語教育学研究におけるインタビュー研究の諸相―学会誌『日本語教育』に見る変遷と動向―

Perspectives on the Use of Interviews in Research on the Teaching of Japanese as a Foreign Language: An Examination of Changes and Trends in the Journal of Japanese Language Teachingt

朴在恩

PARK Jaeeun

要旨(和文・英文)

 

調査報告

英語圏中等教育機関日本語教師が日本語アシスタントに求める資質―語学アシスタント経験の有無が日本語教師の意識に及ぼす影響についての検討―

Behavioral Characteristics of Outstanding Japanese Language Assistants from the Standpoint of Secondary School Japanese Language Teachers in the Anglosphere: The Influence of the Assistantʼs Experience on the Perspective of Japanese Language Teachers

古別府ひづる

FURUBEPPU Hizuru

要旨(和文・英文)

 

研究ノート

「生活者としての外国人」に対する日本語教育の目的の再提案―「標準的なカリキュラム案」の批判的な考察―

A Refined Proposal for Japanese Language Education Goals for Foreign Residents in Japan: Critical Review of “Standard Proposed Curriculum”

深江新太郎

FUKAE Shintaro

要旨(和文・英文)

 

研究ノート

話題開始のための談話標識の分類

The Classification of the Discourse Markers to Introduce New Topics: From the Viewpoint of Discourse Comprehension

田中奈緒美

TANAKA Naomi

要旨(和文・英文)

 

 

169号(2018.4)
〔一般投稿〕
研究論文

「心の拠り所」としての日本語―香港人青少年学習者による日本語学習のエスノグラフィー―

Japanese as “Safe Houses”:  
An Ethnography of Adolescent Learners of Japanese in Hong Kong

野村和之・
望月貴子

NOMURA Kazuyuki and MOCHIZUKI Takako

要旨(和文・英文)

 

研究論文

韓国人日本語学習者のアクセント習得要件について―上級学習者を対象に―

The Essential Factors for Acquisition of Japanese Lexical Accent by Korean Learners: A Study of Advanced Learners

高橋恵利子

TAKAHASHI Eriko

要旨(和文・英文)

 

研究論文

中国語を母語とする上級日本語学習者の「名詞+動詞」コロケーションの使用―日本語母語話者との使用上の違い及び母語の影響―

The Use of Noun-Verb Collocations by Chinese Advanced Learners of Japanese:
The Differences with Japanese Native Speakers and the Influence of Chinese

劉瑞利

LIU
Ruili

要旨(和文・英文)

 

調査報告

中国における日本語専攻学習者の専攻の振り分けによる動機減退要因の比較

Japanese Language Learners in China: 
A Comparison of Demotivation Factors between Students who Voluntarily Choose
Japanese Language and Those Who Study through Major Transfers

許晴

XU
Qing

要旨(和文・英文)

 

実践報告

留学生と日本人の混成グループによる対話活動の再設計に向けて―対話がどのように生まれ,つくられるのかを観点に―

Redesign of Interactive Conversation Activities  in Mixed Groups of International Students and Japanese Participants: From a Perspective of How Conversations are Generated and Structured

岡田亜矢子

OKADA Ayako

要旨(和文・英文)

 

実践報告

歴史を題材としたCBI で学習者の批判的思考をどう促すか―デザイン実験による指導法の開発―

How to Promote Learnersʼ Critical Thinking in Content-based History Instruction:
Development of a Teaching Method through Design Experiment

小山悟

KOYAMA Satoru

要旨(和文・英文)

 

実践報告

オンラインによる異文化間協働型の日本文化の授業COIL の試み
―異文化間で活躍できる人材の育成をめざして―

Collaborative Online International Learning (COIL) in a Japanese Culture Course:  Toward the Development of Interculturally Effective Human Resources

小玉安恵

KODAMA Yasue

要旨(和文・英文)

 

 

168号(2017.12)

〔特集〕人をつなぎ,社会をつくる―日本語教育の現代的可能性を拓く―

特別寄稿 公益社団法人としての新たな出発―新時代に向けての組織改編とアクションプラン― 伊東祐郎

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特別寄稿 社会的研究課題及び社会的課題に取り組む学会―新理念体系における「日本語教育学会」のあり方― 金田智子

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特別寄稿 人をつなぎ,社会をつくる―日本語教育の現代的可能性を拓く:人工知能との対話―2017 年度春季大会特別プログラム 発表要旨― 金孝卿

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〔一般投稿〕
調査報告 社会主義国家ベトナムの日本語教育政策の変遷とその目的(1945年~1991年)
―外国語教育政策の史的展開に位置づけて―
坪田珠里

要旨(和文・英文)

研究ノート 拡張・精緻化のための読字能力の能力記述文試案作成―CEFR/JFS の言語構造的能力を参考に― 伊藤秀明

要旨(和文・英文)

 

167号(2017.8)
〔一般投稿〕
研究論文 非漢字系日本語学習者の漢字再生を困難にする諸要因 谷口美穗

要旨(和文・英文)

研究論文 上級日本語学習者は学術論文をどのように読み誤るか―中国語を母語とする大学院生の調査から― 野田尚史・花田敦子・藤原未雪

要旨(和文・英文)

調査報告 慣習性が学習者の間接発話行為の理解に与える影響―JFL 中国人上級日本語学習者を対象として―  張麗

要旨(和文・英文)

 

166号(2017.4)
〔一般投稿〕
研究論文 EPAに基づく介護福祉士候補者が捉えた介護福祉士国家試験対策過程とは―インタビューの分析から― 武内博子

要旨(和文・英文)

研究論文 「取り立て」再考 藪崎淳子

要旨(和文・英文)

研究論文 文・節の連接からみた接続辞「ものの」の使用文脈の特徴 松下光宏

要旨(和文・英文)

研究論文 多義動詞を中心語とするコロケーションの習得 大神智春

要旨(和文・英文)

研究論文 日本語学習者の「名詞+動詞」コロケーションの使用と日本語能力との関係―「YNU書き言葉コーパス」の分析を通して― 劉瑞利

要旨(和文・英文)

調査報告 上級日本語学習者の談話における「は」と「が」の知識と運用―未出か既出かによる使い分けに着目して― 小口悠紀子

要旨(和文・英文)

調査報告 中国語を母語とするJSL生徒の語彙力調査―小・中学校教科書で使われる多義動詞に着目して― 池田(三浦)香菜子

要旨(和文・英文)

研究ノート ビデオ教材「東京の言語景観-現在・未来-」の公開と教育実践 磯野英治・西郡仁朗

要旨(和文・英文)

 

165号(2016.12)
〔特集〕2020 年東京オリンピック・パラリンピックの開催と日本語教育
寄稿論文 オリンピックの経済言語学―グーグル検索と言語景観― 井上史雄
寄稿論文 2020年オリンピック・パラリンピック大会に向けた多言語対応―言葉のバリアフリーをめざして― 東京都オリンピック・パラリンピック準備局
寄稿論文 オリンピックの文化イベントの歴史と言語 舛本直文
寄稿論文 アスリートと外国語 室伏広治
寄稿論文 長野オリンピックにおける「一校一国運動」 165号特集ワーキンググループ
〔一般投稿〕
研究論文 原因・理由を表す接続辞「ものだから」の使用文脈の特徴―前後の文脈に表される事態との関係に着目して― 松下光宏
調査報告 日本語の会話におけるオノマトペの基本語彙選定―『BTS による多言語話し言葉コーパス』と『BTSJ による日本語話し言葉コーパス』を用いて― 獅々見真由香
調査報告 韓国中等教育日本語教師の実践とビリーフ―変化とその要因を中心に―  星(佐々木)摩美

 

 

特集テーマ・特集投稿要領

『日本語教育』178号(新規投稿申込締切:2020年8月20日)において,特集テーマでの投稿募集を行いました。

『日本語教育』175号(新規投稿申込締切:2019年8月20日)において,特集テーマでの投稿募集を行いました。

『日本語教育』172号(新規投稿申込締切:2018年8月20日)において,特集テーマでの投稿募集を行いました。