ページの先頭です

ページ内を移動するためのリンク
本文へ (c)

学会誌『日本語教育』

192号(2025.12)

一般投稿

接触場面の日本語会話における「聞き返し」―日本語母語話者と中・上級日本語学習者の会話をもとに―

Clarification Requests in Japanese Conversations During Contact Situations: An Analysis of Conversations between Native Japanese Speakers and Intermediate–Advanced Learners

昂 燕妮

ANG Yanni

【論文】

ハワイの日本語学校における「継承」―100年以上続く日本語学校のエスノグラフィ―

“Heritage” at a Japanese Language School in Hawaii: An Ethnographic Study of a Japanese Language School with over 100 Years of History 

川上 尚恵

KAWAKAMI Naoe

【論文】

L2日本語の子どもの対のある自他動詞の産出―L1の子どもとの差異,自他動詞の習得難易度,動詞の形態的特徴に注目して―

Acquisition of Transitive-Intransitive Verb Pairs in L2 Japanese Children: Differences from L1 Children, Acquisition Difficulties, and Morphological Features

岡 加代

OKA Kayo

【論文】

プロジェクトワークにおけるピア・ラーニングが第二言語不安に及ぼす影響―初級日本語学習者の場合―

The Impact of Peer Learning through Project Work on Second Language Anxiety: The Case of Beginning Japanese Learners

金丸 真巳

KANEMARU Mami

【論文】

終助詞「や」の意味機能

The Semantic Function of the Sentence-final Particle ya

深尾 まどか

FUKAO Madoka

【論文】

日本語母語話者の謝罪はなぜ低姿勢を貫くのか―「フェイス均衡原理」に基づく再考―

Reconsidering Why Japanese Native Speakers Show Humility When Apologizing: A Face-Balance Principle Perspective 

稗田 奈津江

HIEDA Natsue

【論文】

在日ノンネイティブ日本語教師のキャリア形成プロセスとその影響要因―複線径路等至性アプローチを用いて―

Analyzing Non-Native Japanese Language Teachers’ Career Development Processes: A Trajectory Equifinality Approach

穆 瀾,李 咏月,金丸 敏幸

MU Lan, LI Yongyue and KANAMARU Toshiyuki

【論文】

地方公共団体による日本語教室の立ち上げと改善プロセス―アクションリサーチに基づいた考察―

The Establishment and Improvement Processes of Community-Based Japanese Language Classes by Local Governments: Insights Based on Action Research

深江 新太郎

FUKAE Shintaro

【論文】

アスリート留学生の語りにみる日本語使用と参与の諸側面―競技実践に根ざした教育的アプローチの構築に向けて―

Facets of Japanese Language Use and Participation in the Narratives of International Student-Athletes: Toward an Educational Approach Grounded in Athletic Practice

正宗 鈴香

MASAMUNE Suzuka

【論文】

日本語学習者による非デスマス体の待遇レベルの認識―聞き手目当て性に着目して―

How Learners of Japanese Perceive Politeness Levels in Non-desu/masu Forms?: With a Focus on Hearer-Orientation

岡崎 渉,濵田 典子,西條 結人

OKAZAKI Wataru, HAMADA Noriko and SAIJO Yuto

【研究ノート】

本文について

本文は、マイページからダウンロード可能です。

来年度会費の納入が完了している会員の方は、無料です。

会員でない方もマイページで「新規ユーザ登録」(無料)をしていただければ、以下の価格にてご購入いただけます。

1論文あたり:550円(税込)、1号あたり:2,750円(税込)

  • いずれも決済時に別途手数料が必要です。